ترامپ ممکن است به این شکل جنگ تجاری با چین را شدت ببخشد

 

گلدمن سَکس؛

برگردان: کسرا نوراللهی• بیزنس اینساید هفتم فوریه‌ی ۲۰۱۷•

مخاطره‌ی شدت یافتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا به‌ سرعت در حال افزایش است. پیتر ناوارو که مشاور تجاری رئیس‌جمهور ترامپ است پیشنهاد کرده آمریکا تعرفه‌ای فراگیر و ۴۵ درصدی را علیه تمام کالاهای ساخته‌ی چین اعمال کند. با این‌ حال تحلیلگران گلدمن سکس، اندرو تیلتن و الک فیلیپس، می‌گویند دلایل چندانی برای باور اینکه ترامپ تحمیل محدودیت بر واردات چینی مانند فولاد و ماشین‌آلات را خواهد پذیرفت وجود ندارد؛ تیلتن و فیلیپس در یادداشتی برای مشتریان خود می‌گویند: «ما فکر می‌کنیم دولت ترامپ ممکن است در قبال سیاست ارزی چین به اعلام موضعی عمومی دست بزند و سپس تعرفه‌های یک‌جانبه‌ای را بر شماری از محصولات اعمال کند. در مجموع ما انتظار داریم این دولت بیش از دولت‌های پیشین در کاربرد «ابزارهای مدیریت تجارت»[۱] فعال‌تر باشد. گلدمن سکس حتی برای نشان دادن این‌که چقدر اعمال تحریم‌های شدید علیه چین از سوی ترامپ نامحتمل است، نموداری گرافیکی ترسیم کرده که شامل مهم‌ترین گفته‌های ترامپ درباره‌ی تجارت و معامله‌گری است. بعضی از نقل‌قول‌های آن نمودار این‌ها هستند؛

«من انزواطلب نیستم … فکر می‌کنم ما مستحق این هستیم که با برخورد عادلانه‌ای از سوی دیگر کشورها روبرو شویم. اگر قرار نیست دیگر کشورها با ما برخورد عادلانه‌ای داشته باشند، باید پیامدهایش را هم تحمل کنند.» (مصاحبه با لری کینگ، ۱۹۹۹)

«خیلی کارها می‌شود کرد. موضع سخت‌گیرانه که داشته باشیم برنده هم خواهیم بود. من روی هر مرسدس بنزی که وارد کشور می‌شود تعرفه می‌بندم و همین‌طور روی تمام کالاهای ژاپنی، و به‌ این‌ ترتیب ما دوباره متحدانی عالی برای خودمان خواهیم داشت.» (مصاحبه‌ی ۱۹۹۰ با پلی‌بوی و در پاسخ به این پرسش که اولین کارش اگر رئیس‌جمهور شود چه خواهد بود)

«خیلی از چیزی که معمولاً آدم‌ها فکر می‌کنند فی‌البداهه‌تر است.» (مصاحبه‌ی ۱۹۹۰ با پلی‌بوی و در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس یک نقشه‌ی راهنما[۲] معامله‌گری می‌کند یا خیر)

این تحلیلگران همچنین به «اتمسفر» سیاسی در حال تغییر پیرامون تجارت اشاره می‌کنند که خود اقدامات اعتراضی به سیاست‌های ضد چینی و حمایت گرایانه[۳] را تسهیل خواهد کرد.

این در حالی است که روندهای اخیر نشان می‌دهند که تردید رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه نسبت به تجارت آزاد افزایش‌یافته و این امر زمینه را بیش‌ از پیش برای وضع تعرفه‌های پیش‌گفته فراهم می‌کند. نمودار زیر نشان می‌دهد که علاقه‌ی جمهوریخواهان به تجارت آزاد روندی نزولی داشته است. آنچه در نمودار میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان مقایسه شده، تعداد نظرات مثبت نسبت به تجارت منهای نظرات منفی است.

با این‌ همه از نظر تیلتن و فیلیپس نامحتمل است که دولت ترامپ بی‌مقدمه به سراغ اعمال تعرفه‌های فراگیر برود؛ «انتظار ما این است که در کوتاه‌مدت در برخی حوزه‌های خاص اقداماتی صورت گیرد و اعمال تعرفه‌های فراگیر تا اطلاع ثانوی به‌ عنوان ابزاری که بعدها ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد، به تأخیر بیافتد.»

طرح اعمال تعرفه‌های فراگیر ۴۵ درصدی چیزی نیست که سیاست‌گذاران چینی به‌سادگی با آن کنار بیایند. تو ژینگمان کارشناس تجارت چینی در گفتگو با گلدمن سکس می‌گوید چنین طرحی به معنای آغاز فوری یک جنگ تمام‌عیار تجاری خواهد بود؛ «البته اگر تعرفه‌ای ۴۵ درصدی وضع شود، جنگی تجاری آغاز خواهد شد. چین هم بی‌شک درصدد انتقام‌جویی بر خواهد آمد و لابد با وضع تعرفه‌های هشتاد و نود درصدی بر واردات آمریکایی اقدامات آمریکایی‌ها را با پاسخی شدیدتر جبران خواهد کرد. با این اوصاف تعرفه‌ی فراگیری که بر وارد آمریکا از چین وضع می‌شود مطمئناً بزرگ‌تر از اعدادی خواهد بود که به‌ عنوان ضد دامپینگ و تعرفه‌های جبرانی و بر روی برخی اقلام خاص اعمال می‌شدند و همین واقعیت چین را به واکنش وا خواهد داشت. چین بی‌شک نخواهد پذیرفت که حتی یک درصد بیش از سایر کشورها بر کالاهای آن تعرفه اعمال شود.»

تنش‌ها میان چین و آمریکا پیشاپیش آغاز شده‌اند و تعرفه‌ها نیز در حال افزایش هستند. در ابتدای سال، چین تعرفه‌ی آنتی دامپینگ بر واردات آمریکا را که در تغذیه‌ی دام مورد استفاده قرار می‌گیرند از نزدیک به ۳۴ درصد به حدود ۵۴ درصد افزایش داد. آن‌ها همچنین طبق گزارش رویترز جرائم ضد حمایتگری را نیز از ۱۰ درصد به ۱۲ درصد افزایش دادند. چنین اخباری نه‌ تنها ثبات اقتصادی در این کشورها را تهدید می‌کنند بلکه ممکن است افزایش قیمت کالاها بدترین پیامد این اقدامات نباشد. ماه گذشته جک ما[۴] میلیاردر چینی با دیداری که با ترامپ داشت و اعلام این‌که کمپانی او، علی‌بابا[۵]، در ایجاد یک‌میلیون شغل در آمریکا مشارکت خواهد کرد، خبرساز شد. با این‌ حال ژانویه‌ی امسال در ملبورن و در مراسم افتتاح اداره‌ی مرکزی علی‌بابا در استرالیا و نیوزیلند بود که او با تردید از مصائبی سخن گفت که با پا پس کشیدن از «جهانی‌شدن» پدیدار خواهند شد؛ «جایی که تجارت متوقف شود، جنگ آغاز خواهد شد.»

 

متن اصلی:

https://goo.gl/jyuadB

 

[۱] Trade enforcement tools

[۲] Master plan

[۳] Protectionist

[۴] Jack Ma

[۵] Alibaba

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *