مستند «موج انسانی»

مستند «موج انسانی» (۲۰۱۷) تصویری است خالی از هرگونه اغراق از آن‌چه بر گروه‌های مختلفی از «مهاجران»، «پناهجویان» و «پناهندگان» در دنیای امروز می‌گذرد. از موقعیت اسف‌بار خویش گریختن برای اغلب ما تجربه‌ی آشنایی است. بسیاری از ما علی‌رغم برخورداری از مواهب گوناگون و با آن‌که درگیر جنگ، غارت و ناامنی نیستیم، همچنان خویش را در وضعیت «فرار» نگاه می‌داریم و مترصد فرصتی هستیم برای «اثبات» این‌که می‌توانیم بسیار بهتر از این زندگی کنیم و می‌توانیم شهروندانی خوب، مفید و «ارزنده» برای ممالک «خوشبخت» باشیم.

در توجیه گریز خویش از مواجهه با دشواری‌هایمان، از «ستم»ی سخن می‌گوییم که بر ما رفته و ما را به شرایطی دچار کرده که هیچ شایسته‌ی آن نیستیم. آیا ارتباطی می‌توان میان این «عدم تأمل» در شرایط خویشتن و این واقعیت یافت که تعداد مهاجران و فراریان و پناهندگان در جهان امروز به رقمی بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است؟ آیا در تأملات ما در باب شایستگی‌هایمان برای داشتن «بهترین‌ها» جایی هم برای نگریستن در زمینه‌های به فلاکت افکنده‌شدن این میلیون‌ها انسان هست؟

مستند موج انسانی البته به دلایل و زمینه‌های دچار شدن این امواج انسانی به چنین ابهام و قمار هولناکی نیز می‌پردازد، اما بیش از آن این واقعیت را پیش روی ما می‌نهد که جهان چگونه در حال تبدیل شدن به جایی نامطلوب‌ و «زیست‌ناپذیر» برای شماری عظیم از انسان‌ها است. در نارضایی‌های ریز و درشت ما از زندگی در کشورهایمان زمینه‌ای اولیه و خام هست برای به فراموشی سپردن این‌که چگونه بسیار کمتر از نارضایی‌های خویش، در بهتر شدن شرایط حیات خویش، دوستان، ساکنان اجتماع محلی، همشهریان و هم‌وطنان خویش مشارکت می‌کنیم و چگونه به دست خویش ته‌مانده‌ی ظرفیت‌های نهادی زیست جمعی‌مان را به نیستی و تباهی می‌سپاریم.

به فلاکت‌های این امواج انسانی افتادن قرار نیست تا همیشه تقدیر «دیگری» و «دیگران» باشد. در میان این مهاجران گریزان از جنگ، استبداد، فقر و عدم امنیت، چهره‌هایی آشنا می‌بینیم از آن‌ها که تصور می‌کردند «هر جایی» بهتر از جایی و جایگاهی است که در آن بوده‌اند. لازم است در این «انگاره» که از جامعه‌ی خویش می‌سازیم باز بیاندیشیم و در خاطر خویش این هشدار را ثبت کنیم که تا همیشه روزگار به کام آن‌ها نخواهد بود که هنر ایستادن روی سر دیگران را به خوبی آموخته‌اند. باید بیش از این‌ها به «امواج انسانی» بنگریم و چهره‌هایمان را در میان آن‌ها تشخیص دهیم.

 

لینک دانلود:

https://yekupload.ir/9513e4104fcd49ad/Obscura_Documentaries_Human_Flow_2017.rar

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *