ماه: مهر ۱۳۹۶
-
برگردان گفتارها
چرا اندیشههای آرنت در ارتباط با شر و هولوکاست همچنان اهمیت دارند؟
مصاحبهای با مایکل رزنتال • برگردان: پگاه جلیلیان • هانا آرنت فیلسوف مناقشهبرانگیز قرن بیستم موضوع مجموعهای از همایشها در اواخر ماه اکتبر ۲۰۱۳ در دانشگاه واشنگتن بود که در پیوند با سخنرانی ۲۴ اکتبر سیلا بنحبیب فیلسوف برجستهی سیاسی دانشگاه ییل برنامهریزی شد. عنوان سخنرانی بنحبیب «آیشمن در اورشلیمِ هانا آرنت: پنجاه سال بعد» بود. [گروه] برنامهی مطالعات یهودی استروم در دانشگاه واشنگتن فیلمی در ارتباط با زندگی آرنت به کارگردانی مارگارت فن تروتا (۲۰۱۲) را نیز در تاریخ ۲۲ اکتبر به نمایش گذاشت. در همین خصوص مصاحبهای با پروفسور مایکل رزنتال که رئیس دپارتمان فلسفه و عضو هیئت علمی مطالعات یهودی دانشگاه واشنگتن است ترتیب دادیم. وی در این مصاحبه به توضیح پیشینه تاریخی مهم کار هانا آرنت دربارهی دادگاه آیشمن و اثرات دامنهدار آن میپردازد.
بیشتر بخوانید » -
برگردان مطالب علمی
جامعهشناسیهای اقتصادی پیر بوردیو
ریچارد سوئدبرگ • برگردان: عطاءالله حشمتی • چکیده: [در این مقاله] به جای تلاش برای تعیین جایگاه جامعهشناسی اقتصادی بوردیو، از این بحث خواهم کرد که تحلیل او از اقتصاد، که طی دورهای طولانی بسط یافته است، بسیار غنی است و مسیرهایی چنان جالب و متفاوت مییابد که ما را مجاز میدارد [به جای یک «جامعهشناسی اقتصادی بوردیو»] از مجموعهای از «جامعهشناسیهای اقتصادی بوردیو» سخن بگوییم. در حالی که بیشتر جامعهشناسان کتاب «تمایز»[۱] بوردیو و تحلیل آن از مصرف را میشناسند، کمتر از این واقعیت آگاهاند که بوردیو در اواخر عمر گفت که به سه مطالعهی عمده دربارهی مباحث اقتصادی پرداخته است. آن پژوهشها عبارت هستند از: کار بوردیو دربارهی «اقتصاد شرافت»[۲] و «حسن نیت»[۳] در الجزایر (دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰)؛ پژوهش او دربارهی اعتبار[۴] (بوردیو و همکاران، ۱۹۶۳)؛ و تحقیق او دربارهی اقتصاد خانههای تکخانوار[۵] (بوردیو و همکاران ۱۹۹۹). [در این مقاله] هر سه پژوهش مزبور ارائه شده و در جزییات مورد بحث واقع خواهند شد. همچنین تلاش بوردیو برای صورتبندی یک برنامهی عمومی برای «انسانشناسی اقتصادی»[۶] در مقالهی «میدان اقتصادی» (۱۹۹۷) به کمک مفاهیمی نظیر میدان[۷]، عادتواره[۸] و سرمایه[۹] نیز توضیح داده شده است. انتقادهایی نیز متوجه تحلیل بوردیو از اقتصاد شده که آنها نیز در اینجا مورد…
بیشتر بخوانید » -
برگردان محتواهای رسانه ای
واکنشی عملگرایانه به بحران آتی در نظام سلامت
بحران آتی در نظام سلامت [آمریکا] و راهحلهای احتمالی آن؛ نامهای سرگشاده به همقطارانمان در نیواسکول و دیگر نقاط اول ژانویه ۲۰۱۷ • اندرو آراتو، کلارا ماتئی • برگردان: نوح منوری • آبسکورا: ترامپ از آغاز رقابتهای انتخاباتی خود ساز مخالفت با اوباماکر را کوک کرد و با پیروزیاش در انتخابات مشخص بود که تلاش برای لغو این لایحه از اولین اقداماتش خواهد بود. اوباماکر که یکی از اهدافش قرار گرفتن همه شهروندان آمریکایی تحت پوشش بیمه درمانی بود، میتوانست نقش مهمی در افزایش سطح رفاه به ویژه میان شهروندان کم بضاعت آمریکایی داشته باشد. از این روز جریانهای چپ نسبت به لغو آن هشدار میدادند و حتی سندرز لغو آن را یک فاجعه نامید. اندرو آراتو و کلارا ماتئی هر دو از اساتید دانشگاه نیواسکول آمریکا، در نامهی سرگشادهای خطاب به همفکران و مؤتلفان خویش تلاش میکنند از انتقاد و اظهار نگرانی فراتر روند و به گفتهی خودشان به جای «لفاظی» و «مقاومتهای انتزاعی»، رویکردی «عملگرایانه» در پیش گیرند و برنامهای برای ارائه آلترناتیو در سطح سیاستگذاری بهداشت و درمان طرح کنند. برنامهای که در صورت موفقیت بتواند به الگویی برای ایجاد تغییرات عملی در سایر حوزهها تبدیل شود.
بیشتر بخوانید » -
برگردان گفتارها
ضرورت بازاندیشی جریان چپ در دستگاه نظری و تاکتیکیاش
گفتگوی دیوید هاروی با اک مالابوکاس[۱] • برگردان: حمید قیصری • دیوید هاروی استاد برجستهی انسانشناسی و جغرافیا در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه کیونی نیویورک و نویسندهی کتاب هفده تضاد و پایان سرمایهداری (۲۰۱۴) است. او که یکی از متفکران مارکسیست پیشروی زمانهی ماست، در این مصاحبه[۲] با مالابوکاس به مباحثه دربارهی تغییرات ماهوی در شیوهی انباشت سرمایه، محوریت حیطهی شهری در مبارزات طبقاتی معاصر و نیز دلالات حاصل از اینها برای سازماندهیهای ضدسرمایهداری میپردازد.
بیشتر بخوانید » -
برگردان محتواهای رسانه ای
از سوسیال دموکراسی تا جنگ جهانی
خیمنا ورگارا • برگردان: مینا عزیزی • باسکار سونکارا [از نویسندگان نشریهی اینترنتی ژاکوبن]، در ستون خویش در نیویورک تایمز، با نادیده گرفتن تجربهی مهم خلق دموکراسی کارگری توسط شوراها و مبارزهی اپوزیسیونِ چپ علیه استالینیسم توسط تروتسکی، روی نکتهای کلیدی خط تیره میکشد. همین خط تیره کشیدن [و نادیده گرفتن] نیز به او این مجال را میدهد که سوسیال دموکراسی را با دموکراسی واقعی برای طبقهی کارگر یکسان تلقی کند.
بیشتر بخوانید »